Jätä puhelinnumerosi, niin soitamme sinulle viimeistään huomenna.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kun lähetät lomakkeen, voimme olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Miten Kuluvaakan kokemus hyödyttää yritystä ostosopimusten hintojen vertailussa

Kuluvaakan toiminta perustuu massaostamiseen, mikä tuo asiakkaidemme ostoihin huomattavaa neuvotteluvoimaa. Tiedätkin, että pienet yritykset maksavat palveluistaan isompia enemmän. Kuluvaakan toiminnalla tähänkin asiaan saadaan muutos.  Lue minkälaisia hyötyjä saat yrityksellesi Kuluvaakan avulla.

Kuluvaakan toiminta perustuu massaostamiseen. Mallia voidaan hyvin avata arkielämän esimerkillä. Olet menossa neuvottelemaan työnantajasi kanssa mahdollisesta palkankorotuksesta. Sinulla ei kuitenkaan ole tietoa kollegoittesi palkoista. Lähtisitkö itse neuvotteluihin mieluummin tietoisena siitä, mitä kollegasi tienaavat kuin tietämättömänä mahdollisista eroista? Valitettavasti, varsinkin Suomessa, palkka-asiat ovat sellaisia asioita, joista ei mielellään puhuta muiden kanssa. Tietoa pantataan, ja oletetaan, että kollega ansaitsee saman verran kuin itse. Jos palkkatiedot olisivat avointa tietoa ja kaikkien saatavilla, olisi tulevaan palkkaneuvotteluun huomattavasti helpompi valmistautua. Myös lopputulos olisi heikomman osapuolen, tässä tapauksessa työntekijän, näkökulmasta parempi.

Valjasta massaostamisen hyödyt omalle yrityksellesi – Teemme sen puolestasi

Kun ostaminen tapahtuu isolla volyymillä ja usein, antaa se neuvotteluvoiman lisäksi myös tarkkaa markkinatuntemusta. On selvää, että jos jotain asiaa tekee viikoittain tai päivittäin, se mahdollistaa täysin erilaisen tieto-taitotason kuin satunnaisesti tehtynä. 

Asiakasyrityksissä on totuttu toimimaan tuttujen kumppanien kanssa ja tietyllä kaavalla.  Tällöin tulee helposti katsottua asioita laput silmillä. Usein asiakasyrityksissä ei edes tiedetä, että tämän tyyppistä, muiden liiketoiminnan kulujen auditointi- ja kilpailutus palvelua, on edes saatavilla.

Henkilöstöjohtajat usein ajattelevat edelleen, että vakuutukset ostetaan erikseen vakuutusyhtiöstä, työterveys erikseen työterveydestä jne. Me puhumme vastaavasti hoitoketjun optimoinnista.

Yrityksissä näiden palveluiden hankinta on hajautettu siten, että HR neuvottelee työterveyden tarjoajan kanssa ja ostaa sitä kautta tarvitsemansa palvelun. Ja vastaavasti talousjohtaja saattaa tietämättömänä HR:n neuvotteluista neuvotella vakuuttajan kanssa asioista. Se kohtaako HR:n ja talousjohtajan tiet koskaan ostohetkellä siten, että henkilöstöstrategia ja ennaltaehkäisevät palvelut ovat keskiössä, jää avoimeksi.

Ennaltaehkäisevien palveluiden ja hoitoketjun optimoinnin avulla henkilöstötuottavuutta saadaan aidosti nostettua. Kun tähän kytketään vielä palkkahallinnon järjestelmät ja pystytään seuraamaan syykoodeittain poissaolojen kustannuksia, voidaan vaikuttaa siihen, mitä yrityksessä tulevaisuudessa tapahtuu. Onnistuneen hoitoketjuprojektin jälkeen kuulemme usein asiakkaan suusta spontaanin: “Wau, en ole koskaan ajatellut näin”.

Panosta kokonaisuuteen

Markkinoiden muutokset ja digitaalisuus vaikuttavat massaostamiseen. Enää ei kannata ostaa yhtä asiaa täältä ja toista tuolta. Yksittäisten palasten sijaan kannattaa panostaa kokonaisuuteen ja keskittämiseen. Voittajia ovat palveluntarjoajat, jotka voivat yhdistää palveluita sellaisiksi kokonaisuuksiksi, jotka helpottavat asiakkaiden arkea ja vähentävät turhaa työtä asiakasyrityksessä. Otetaan käytännön esimerkkinä toimistotarvikkeet. Palveluntarjoaja saattaa olla asiakkaan mielessä kategorioitu toimistotarvikkeiden tarjoajaksi, mutta sen lisäksi, että heiltä saa perinteisiä toimistotarvikkeita, he tarjoavat myös mm. työvaatteita ja kahvia. Lähes poikkeuksetta toimistotarvikkeet ja kahvituotteet ostetaan eri paikoista, mutta useita asiakkaitamme palvelee paremmin malli yhden luukun periaatteesta tuoden samalla heille merkittäviä kustannussäästöjä.

Massaostaminen ja reilu neuvottelu on kaikkien etu

Pienet yritykset maksavat palveluista enemmän kuin isot – tämä on hyvin luonnollinen ilmiö. Myös asiakkuuden kestolla on vaikutusta hintaan, sillä yleensä vanhat asiakkaat maksavat uusia asiakkaita enemmän. Uusille asiakkaille tehdään hetkellisesti hyviä tarjouksia, jotta asiakasmäärää saadaan kasvatettua, mutta vuoden tai kahden päästä tilanne on usein muuttunut.

Myös maakohtaiset erot palveluiden ostamisessa ovat isot ja syvällä kulttuurissa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on hyvin epätyypillistä ostaa palvelua itse, koska välissä toimii aina broker (asiantuntija välittäjä), joka hoitaa tasapuoliset neuvottelut. Näin lopputulos on etenkin heikomman osapuolen näkökulmasta huomattavasti reilumpi ja parempi. Näin varmistetaan myös tehokkaasti toimiva markkina. Ja juuri massaostamisen avulla Kuluvaaka saa asiakkailleen isompien ehdot.


Olemme auttaneet jo yli 600 yritystä sopimusneuvotteluissa ja yhteenlasketusti säästäneet heiltä yli 18 miljoonaa euroa. 

Meille voi delegoida sopimusneuvottelut ja teemme kaiken puolestasi säästäen aikaasi sinulle tärkeämpiin asioihin.

Toimimme 100 % tulospalkkauksella, eli mitään riskiä ei ole.

Tutustu lisää tästä ja voit jättää yhteydenottopyynnön.

Kuluvaaka logo valkoinen

© 2024 Kuluvaaka Oy. All Rights Reserved. | Tietosuojaseloste

Helsingin toimipiste
Itälahdenkatu 15–17
00210 Helsinki, Finland