Kuluvaaka perustettiin Janne Kajalan sekä Kari Honkikankaan toimesta helmikuussa 2014, ja toiminta saatiin kunnolla käynnistettyä myöhemmin vuonna 2014 kilpailukieltojen päätyttyä. Tällä hetkellä Kuluvaakassa työskentelee 15 ammattilaista ja toimintaa on Helsingin lisäksi myös vuonna 2017 avatulla Tampereen toimistolla sekä Turussa. Kasvuvauhti on ollut kovaa, mutta hallittua. Kasvun ja kehityksen takana on monien eri asioiden summa, mutta ehdottomasti tärkeimpinä Kuluvaakalaisten 100 % usko omaan osaamiseen, sitkeys ja halu auttaa palveluilla jotka eivät ole yhdenkään yrityksen ydinosaamista ja joilla on voimakkaasti kasvava kysyntä.
Kuluvaakalaisten katse on vahvasti kasvussa. Tällä hetkellä läpivietyjä kilpailutuksia on takana kolmen vuoden aikana huimat 2 300 kpl yli 200 eri asiakkaan kanssa, ja suoraa säästöä on asiakkaille kerrytetty yli 7 milj. euroa. Jokainen läpiviety projekti on aina omanlaisensa ja jokaisesta projektista on myös opittu lisää ja kehitytty yhä paremmiksi. Prosessin ja työkalujen eteen on tehty satoja työtunteja ja kehitys on vasta alussa, esimerkiksi digitalisaatiota voidaan kehittää vielä huimasti. Segmenttivalinta on ollut alusta asti selkeä ja toiminnan takana on ajatus siitä, että monimutkaisiin ongelmiin haetaan mahdollisimman yksinkertaiset vastaukset ja tätä ajattelutapaa pidetään yllä myös jatkossa. Kuluvaakalla koko porukka on ollut vahvassa roolissa eikä viisaus asu vain osakkaiden päässä. 🙂
Kuluvaakalaisilla on 100 % intohimo auttaa ja helpottaa asiakkaan elämää ja työtä tehdään vain ja ainoastaan asiakkaille, mutta myös päämiesten kunnioitus on isossa osassa. Tärkeää on, että palveluostot hoidetaan myös aina kunnioittavasti asiakkaan päämiehiä kohtaan. Tavoitteena on laittaa hyvä kiertämään sekä asiakkaiden, että päämiesten keskuuteen, mutta samalla toimia 100 % riippumattomana, joka alkaa olla nyky-liikemaailmassa yllättävän harvinaista.
Kuluvaakassa on haluttu panostaa siihen, että saadaan oikeat ihmiset oikeisiin töihin ja ymmärretään työntekijöiden heikkoudet ja vahvuudet, ja tätä kautta rakennetaan toisiaan tukeva työyhteisö, jossa on monipuolista osaamista ja tätä kautta pystytään vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Oikeanlaiset rekrytoinnit ovat auttaneet Kuluvaakaa myös kasvattamaan tietovarastoa, joka varmistaa tasapuolisen neuvotteluaseman. Jo nyt Kuluvaakassa työskentelee osaajia, joilla on työhistoriaa monenlaisilta eri toimialoilta, tällä varmistetaan monipuolinen osaaminen ja tämä pyritään huomioimaan myös jatkossa yrityksen kasvaessa. Rekrytointi on yritykselle aina yksi suurimmista investoinneista, joka parhaimmillaan kasvattaa liiketoimintaa ja samalla tarjoaa myös työntekijälle mahdollisuuden kehittyä ja tehdä asioita josta nauttii.
Kuluvaakan ansainta tulee vain tuloksista ja laskutuksen perusteena toimii mitattavat säästöt. Toiminta on kannattavaa, mutta suurin osa tuloksesta menee tällä hetkellä kasvuun. Tavoitteena on kasvaa Suomessa kaikkiin isoihin kaupunkeihin ja työllistää yhä useampia osaajia. Liikeidean takana on isompi tarkoitus auttaa yrityksiä säästämään aikaa ja rahaa epäsuorien palveluostojen viidakossa. Tämä ”pyhä sakramentti” pidetään mielessä myös matkan jatkuessa kohti uusia asiakkuuksia nykyisiä unohtamatta.