Janne Kajala

Olen juristin koulutuksestani ja turkulaistaustastani huolimatta pärjännyt yllättävän hyvin. Lakimiestöiden ja lakisääteisen tapaturmavakuuttamisen asiantuntijatehtävien kautta hakeuduin Henki-Sampoon myyntihommiin. Tutuksi on matkan varrella tullut niin sosiaalivakuuttaminen kuin työnantaja Sammon muutkin palvelut. Sekä tietenkin suomalaiset yritykset, niiden omistajat ja päättäjät keskisuurista suuriin.

2002 sain johdettavakseni Sammon ensimmäisen ns. laajan ”finanssipalvelu-yksikön”, jolloin vapaaehtoisten henkilö-, sijoitus- ja eläkevakuutusten lisäksi osaaminen karttui lisää vahinkovakuutusten ja pankin tarjoamalla. Yhteistyö oli myös tiivistä IF:in, Sampo Pankin, työeläkeyhtiöiden, työterveystalojen sekä kirjanpito- ja taloushallintoyritysten kanssa.

Marraskuussa 2013 oli tullut aika lähteä auttamaan laajemmin suomalaisia yrityksiä näissä meille tutuissa asioissa. Kuluvaaka keventää asiakkaidensa ulkoisten tai epäsuorien ostojen kustannuksia. Miksi? Maailma on koko ajan säännellympi, monimutkaisempi ja keskittymässä yhä enemmän harvoille, isoille toimijoille. Asiakasyrityksen operatiivinen johto ja omistajat neuvottelevat näistä palveluista keskimäärin kerran kolmessa-viidessä vuodessa. Mikä on tällöin neuvotteluvoima, käsitys oikeasta hinnasta, tuntuma oikeista neuvottelukumppaneista ja oikeasta palvelutasosta? Minkälainen volyymiostaja voi tässä asemassa olla? Hyviä kysymyksiä ja itse asiassa tulevaisuudessakin kyse on vain ”oikeista kysymyksistä” ja kuka niitä esittää ja kenelle. Saamme palkkiomme aina vain suoraan asiakkaalta, vain kun asiakas säästää ja se tuntuu pirun hyvältä.

 

Janne-Kajala-web