Ajankohtaista
10

09.2014

Tee kilpailutus oikein, säästä yhdellä klikkauksella tai puhelinsoitolla 15 t eur vuodessa!

Kategoria: Artikkelit


Keskisuurissa yrityksissä on aika fokusoida ytimeen. Johtaminen, tulevaisuuden ennustaminen, kasvu, strategia suhteessa kilpailijoihin, sisäisten prosessien kuntoon laitto ja toimialamurrokset ovat asioita, joiden tulisi vaatia toimivan johdon maksimaalisen ajan. Pienet asiat on usein helpompi korjata ja asioiden managerointi on helpompaa kuin ihmisten johtaminen. Eurot syntyvät kuitenkin isoista liikkeistä ja ihmisten saamisesta aidosti, innostuneesti ja täysillä mukaan hyvin viestittyyn tavoitteeseen. Pääosaaminen, asiantuntemus pitää myös olla kerättynä ydinliiketoiminnasta, minkä kymmenet tuhannet tunnit tuovat tullessaan. On kiva, että voi kertoa olevansa asiantuntija, mutta tuntipalkka ja tuottavuus laskevat omistajan näkökulmasta heti, jos asiantuntija tai kovapalkkainen johtaja nyhertää detaljeja. Aika harvan erikoisosaamisalueena on esimerkiksi kilpailutus.

Asiaa voi helposti kuvata käytännön esimerkillä: Huippujuristilla on suut ja silmät täynnä liikejuridisia toimeksiantoja. Kannattaako hänen silloin ratkaista ongelmia, joista asiakas on valmis maksamaan 200 euroa tunti vai tehdä matkalaskuja ja raportteja, joiden hoitamiseen ensinnäkin löytyy osaavampi ja motivoituneempi ihminen ja toiseksi paljon edullisemmin. Kyse on tietenkin motivaatiosta, jonka puute tekee minkä tahansa homman tekemisen vaikeammaksi. Vielä enemmän kyse on rahasta, tuottavuudesta. Vaihdantatalous syntyi jo melko kauan aikaa sitten sen kauniin ajatuksen pohjalta, että jokainen tekee sen, minkä parhaiten osaa.

Ulkoisten palveluiden kilpailutus ei ole muuhun työhön palkatun tai yrittäjänkään motivaation ydin. Tai ei pitäisi olla. Ytimessä ei myöskään ole kilpailutuksen osaaminen. Ikävä kyllä tämä tosiasia jää monesti miettimättä. Optionaalinen mahdollisuus säästää kilpailutuksen avulla pienenee merkittävästi, kun se tehdään sinne päin. Ja varmasti jokaisen on mahdollista säästää jotain ulkoisten ostojen kilpailutuksella, mutta siihen käytetyn ajan vaihtoehtoiskustannus on suuri. Kyse on siis siitä, onko tuottavampaa tehdä sitä, mistä saatu hyöty on vielä suurempi. Meillä on hyviä kokemuksia fiksuista asiakkaista, jotka ovat oivaltaneet tämän ja käyttävät ulkoisten ostojen kilpailutuksessa kumppanina alan asiantuntijoita. Tutustu kilpailutus -palveluihimme täällä!