Ajankohtaista
6

10.2015

Suurimmat hyödyt eivät tule päämiesten uusista hinnoista vaan tehokkaammista prosesseista

Kategoria: Artikkelit


Yli 150 kilpailutuksen kokemuksella viimeisen 13 kuukauden aikana haluamme jakaa erään keskeisimmästä havainnostamme:

hinnastoja kannattaa aina pitää ajan tasalla neuvottelemalla, mutta suurimmat taloudelliset hyödyt syntyvät siitä, että prosessit ja johtaminen vaikkapa henkilöstösivukulujen hillitsemiseksi ovat kunnossa.

Hyvänä esimerkkinä yritys, jossa oltiin sitä mieltä, että työterveyskustannukset / henkilö olivat kohonneet sairaanhoidon eli KELA II-puolella huomattavasti yli Kelan vähennysrajojen, joka siis johti myös nettokustannuksena liian suureen euromäärään. Samaan aikaan  yritys mietti sairauskuluvakuutuksen kattavuutta ja kustannuksia sekä oli varma, että nämä ratkaisut ovat jollain lailla päällekkäisiä. Jotta tämä ei olisi helppoa, yrityksen panostukset johtamiseen ja esimiestyöhön eivät olleet ainakaan vielä johtaneet sairauspoissaolokustannusten laskuun vaikka erilaisiin ohjelmiin oli pantu isoja summia firman rahaa. Työeläkeyhtiö, jossa sielläkin maksuluokka oli 6, ei ollut näissä kekkereissä mukana ja tapaturmavakuutusyhtiön riskienhallintapalvelut olivat ainoat, josta oli saatu ulkopuolista ”ilmaista” apua läheltä piti -tapauksiin.

Miten eteenpäin? Paras lopputulos syntyi tavoitetilan määrittelystä, jota tuetaan johtamisella ja kaikkien neljän päämiehen yhteistyöllä osin strategisella tasolla, mutta pääosin hyvin konkreettisina toimenpiteinä. Työkykyhankkeille ja paremmalle johtamiselle saa aina enemmän ulkoista rahoitusta kuin kuvitellaan, työterveyden ennalta ehkäisevien palveluiden osuus on hyvä maksimoida, vakuutusten rooli työterveyden kustannusten keventäjä on hyvä rakentaa limittäin ja päämiesten keskinäinen yhteistyö on harvoin hyvällä tasolla. Siis sama ähky kuin tiedon osalta yleismaailmallisesti eli tietoa on vaikka kuinka, mutta sen hyödyntäminen ja konkretisointi sekä erityisesti toimeenpano on yllättävän vaivalloista varsinkin, kun ydinliiketoiminnassa usein on suurin fokus, niin kuin pitääkin. Sokerina pohjalla on raportoinnin johtaminen ja yksinkertaisena pitäminen, jotta kukin päämies ei tule ylpeänä esittelemään omaa rooliaan vaikkapa sairauspoissaolojen laskusta.

Kokemuksemme mukaan nämä asiat ovat vaikeita vain, jos niitä pyörittää harvoin – kuten itse asiassa yleensä on, jos ei sitä tee työkseen.