Ajankohtaista
26

10.2016

Kuka meistä on kaikkien alojen asiantuntija?

Kategoria: Artikkelit


Sanakirjan mukaan termi ”ammattilainen” tarkoittaa joko ammattitaitoista henkilöä tai henkilöä, joka tekee jotain ammatikseen. Synonyyminä toimivat muun muassa sanat osaaja, pro, asiantuntija ja konkari. Tällaiset termit herättävät vahvasti tunteen henkilöstä tai tahosta, joka tietää mitä on tekemässä ja osaa hommansa. Kokemusta on kertynyt vuosien varrella tai toistoa on tullut tehtyä viime aikoina niin paljon, että henkilön voi mieltää olevan toiminnassaan pro.

Yritykset luottavat, että omat työntekijänsä ovat asiantuntijoita, rautaisia oman alansa ammattilaisia. Kun työntekijä tietää mitä on tekemässä, voi työnantaja luottaa toimintansa näiden palkkaamiensa ammattilaisten käsiin ja oikeutetusti odottaa hyviä tuloksia. Ammattitaitoinen henkilö tarkastelee asioita monelta kantilta ja tuo esille kehitysideat tehostaen näin omaa ja parhaassa tapauksessa koko yrityksen toimintaa. Tosiasia kuitenkin on, ettei kukaan voi olla kaikkien alojen asiantuntija. Uskaltaisin jopa väittää, että joka itseään sellaiseksi kutsuu, valehtelee melko rankalla kädellä.

Kuvitellaan tilanne, jossa yrityksen on tarkoitus tarkistaa omien ulkoisten ostojensa tilanne. Yrityksessä halutaan tietää, että ovatko heidän hankkimansa palvelut varmasti tehokkaita, vastaavatko ne tarvetta ja ovatko ne hinnoittelultaan oikeita. Yrityksen toiminnasta riippuen tehtävään ryhtyvän henkilön pitäisi tuntea toimintaan ja kalustonhankintaan liittyvät toimijat, tietää mistä henkilöstösivukulut tai työkykyjohtamisen palvelut hankitaan, millä tolalla hallintopalvelut ovat ja miten yrityksen rahoitus, varainhoito ja maksuliikenne on toteutettu. Ja nämä vain nimetty ylätason otsikkoina.

Kun vihdoin on selvitetty, että millaisia eri ulkoisia hankintoja yritys toteuttaa, tulee ymmärtää vielä mitä kaikkea nämä yksittäiset hankinnat todellisuudessa sisältävät. Moniko yrityksen sisällä voi sanoa olevansa esimerkiksi vakuutusalan, pankki- tai mobiililiittymäpalvelujen ammattilainen ja tietävänsä varmasti millaiset ratkaisut ovat sopivampia kyseiselle yritykselle? Ja mistä voi tietää, olisiko jossain joku parempikin vaihtoehto?

Kilpailutus halutaan toteuttaa huolella. Hyvin tehtyyn yhden osa-alueen kilpailutukseen menee aikaa n. 35-40 tuntia. Eikä tässä siis puhuta ylätason otsikolla henkilöstösivukuluihin liittyvien palvelujen kilpailuttamisesta, vaan jokaisesta yksittäisestä osasesta, jotka yhdessä rakentavat henkilöstösivukulujen ulkoiset ostot. Jos henkilöstösivukulujen ulkoiset ostot rakentuvat esimerkiksi viidestä osa-alueesta uppoaa niiden kilpailuttamiseen jo vähintään 175 tuntia. Paljonkos on työntekijän tavanomainen tuntimääräinen työaika kuukaudessa?

Olisiko kuitenkin vain helpompaa antaa ammattilaisen hoitaa kilpailutus yrityksenne puolesta?

Kuluvaaka on kilpailuttamisen ammattilainen, joka tarjoaa yrityksesi käyttöön laajan tietovarastonsa ja markkinatuntemuksensa. Meille kilpailuttaminen on jokapäiväistä.