Ajankohtaista
28

03.2017

Epäsuorien ostojen kilpailuttaminen asiakkaan näkökulmasta

Kategoria: Artikkelit


Nykypäivänä työelämässä on nähtävissä jatkuva kiire ja yritysten on tärkeää priorisoida ajankäyttö fiksusti työn tehostamiseksi. Jatkuva paineen ja kiireen alla työskentely johtavat helposti tehottomuuteen. Yrityksen on tärkeä määrittää ne asiat joihin keskitytään, ja jotka ovat tärkeimpiä yrityksen toiminnan kannalta. Yrityksen keskittyessä näihin seikkoihin jäävät näiden ulkopuoliset asiat helposti huomiotta, koska aika ei riitä kaikkeen. Epäsuorat palveluostot ja niiden kustannukset ovat yksiä niistä osa-alueista, jotka helposti jäävät vähemmälle huomiolle.

Seuraavassa asiakkaamme NewLiner Suomi Oy:n toimitusjohtaja Jari Kyrö kertoo kokemuksistaan epäsuorien ostojen kilpailuttamisesta Kuluvaakan avustuksella.

1. Esittele lyhyesti itsesi ja yrityksesi:

Olen Jari Kyrö, ja toimin toimitusjohtajana NewLiner Suomi Oy nimisessä yrityksessä. NewLiner tuottaa moderneilla menetelmillä viemärisaneerauksia, ja on toimialansa markkinajohtaja. Suomi on tällaisen tekemisen edelläkävijämaita, ja NewLiner on saneerannutkin tähän mennessä yli 50 000 asuntoa Suomessa. Ideana on, että pienet putket asunnoissa hoidetaan ilman, että asukkaat joutuvat muuttamaan pois tai rakenteita jouduttaisiin rikkomaan. Olemme edelläkävijä kilpailijoidemme joukossa, näin me haluamme ainakin ajatella.

2. Mikä Kuluvaakan konseptissa herätti mielenkiintosi?

Yrityksemme pääfokus pitää olla meidän asiakkaissa, asiakkaiden tarpeissa ja tuotantotehokkuudessa. Olemme tilanteessa, jossa markkinat muuttuvat voimakkaasti ja tekninen kehittyminen on kiihkeää. Eli teknologia, jolla näitä juttuja tehdään, on muuttunut, asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet ja kilpailu lisääntynyt. Meidän fokus on siellä asiakkaissa, meidän kilpailukykyisessä tuotannossa ja innovaatiossa. Epäsuorat ostot jäävät näissä tilanteissa paitsioon ja yksinkertaisesti aika ei vain riitä siihen, että kiinnitettäisiin huomiota tällaisiin asioihin ja isot säästöt jäävät näin saamatta. Tässä vaiheessa Kuluvaaka astuu mukaan kuvaan. Periaatteessa Kuluvaakan tekemisen voisi sanoa olevan itsekin tehtävissä jollakin energialla ja vaivalla, mutta tekemättä ne vain jäävät.

3. Kuvaile ennakko-odotuksia, joita teillä oli ennen projektin alkua. Kerro myös, kuinka Kuluvaaka vastasi odotuksiinne ja miten nämä mielipiteet muuttuivat matkan varrella?

Minulla oli hyvä mielikuva ja korkeat odotukset jo ennen projektin alkua. En voi suoranaisesti sanoa mielikuvien erityisesti muuttuneen, mutta näistä positiivista ennakko-odotuksista pidettiin kiinni koko projektin ajan. Odotin kärjistetysti sitä, että minä sekä muut oikeat ihmiset meidän organisaatiossa pääsevät vähällä, ja silti saadaan kilpailutettua ne epäsuorat ostot, jotka koettiin tässä kohtaan parhaaksi. Matalalla roikkuvia hedelmiä saatiin poimittua.

4. Kerro kolme konkreettisinta hyötyä joita yrityksenne sai käyttämällä Kuluvaakan palveluita:

1. Me saimme säästöjä aikaiseksi.
2. Kiinnitettiin huomiota sellaisiin asioihin, joihin ei oltaisi muuten kiinnitetty huomiota.
3. Minun näkökulmastani projekti sujui helposti.

5. Kuvittele, että haluaisit vakuutta ystäväsi käyttämään Kuluvaakan palvelua. Mitä kertoisit tästä palvelusta hänelle?

Sanoisin, että sinulla on ihan varmasti sellaisia kustannuksia, jotka on mahdollista kilpailuttaa paremmiksi ja hinnat halvemmiksi, mutta sinä et vain ehdi. Olin itse tyytyväinen tehtyyn projektiin, Kuluvaakan avulla tuloksia saatiin helposti ja vähällä vaivalla.

Jari Kyrö
NewLiner Suomi Oy